صدانت
درسگفتارهای
رمضانی'>رمضانی
خانه فرهنگی غدیر (رمضان
۱۴۰۱)
خانهی فرهنگی غدیر در رمضان سال ۱۴۰۱ خورشیدی سه مجموعهنشست با محور موضوعات دینپژوهانه برگزار کرد. در مجموعهنشست یکم، یاسر میردامادی در دو شب با عنوان «مسئلهی فلسفی دعا» به بررسی چگونگی سازگاری خدا و دعا پرداخت؛ در مجموعه نشست دوم، فرهاد شفتی با عنوان «سوی نقش نامنقش» به رازآمیز بودن “حقیقت مطلق” با تکیه بر “الحمدلله” پرداخت و مفهوم تعبد را واکاوی کرد؛ و در مجموعهنشست سوم، زهیر میرکریمی در دو شب با عنوان «قرآن و زیرمتنهای آن» پس از معرفی مبانی نظری «بینامتنیّ» نسبت قرآن با متون معاصر با قرآن و پیش از قرآن را بررسی کرد.
.
.
درسگفتار اول مسئلهی فلسفی دعا
یاسر میردامادی
۱۷ و ۲۴ فروردین ( ۴ و ۱۱ رمضان)
صوت جلسه اول
متن جلسه اول PDF
جلسهی اول از بحثی دوبخشی در باب مسألهی فلسفی دعا که به تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ خورشیدی به دعوت خانهی فرهنگ غدیر به شکل مجازی ارائه شد. در این بحث، یاسر میردامادی ابتدا با تعریف دعا آن را از دیگر کنشهای آیینی متمایز کرد و سپس دو مشکلی را که مفهوم دعای مستجاب برای الهیات ادیان ابراهیمی پدید میآورد، توضیح داد: ۱. مشکل ناسازواری خدای تآثرناپذیر و تغییرناپذیر با دعا، ۲. مشکل ناسازواری علم مطلق پیشین الهی با دعا. در جلسهی دوم تلاشها برای حل این ناسازواریها بحث خواهد شد.
صوت جلسه دوم
متن جلسه دوم PDF
جلسهی دوم (پایانی) از بحثی در باب مسألهی فلسفی دعا که به تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ خورشیدی به دعوت خانهی فرهنگ غدیر به شکل مجازی ارائه شد. در این بحث، یاسر میردامادی پس از به دست دادنِ خلاصهای از مباحث جلسهی پیش، به پنج پاسخی پرداخت که به مشکل سازواری خدا و دعا دا
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :294
برچسب ها:
|
صدانت
تحلیلهای
اقتصادی پویا ناظران با
عنوان تصمیمات شاخصدر چهل سال گذشته، چهار تصمیم شاخص اقتصادی گرفته شده که عمده آنچه در اقتصاد کشور تجربه میکنیم تبعات اون چهار تصمیم شاخص هستند. در هر پادکست به یک تصمیم شاخص اول خواهیم پرداخت.
.
.
مداخله در قیمت ۰ تصمیم شاخص اول
۵۶ دقیقه – ۲۴ مگ
دانلود با لینک مستقیم
دریافت از تلگرام
شنیدن در کستباکس
.
.
سیاست خارجی – تصمیم شاخص دوم
چرا آمریکا از برجام خارج شد؟ مشکل کجاست؟ چه جوری میشه مجددا توافقی صورت داد؟ اصلا فایدهای داره؟ یکبار دیدیم که برجام ناپایداره. آیا با تضمین گرفتن میشه برجام رو تبدیل به یک توافق پایدار کرد؟
در این پست، با صحبت پیرامون سیاست خارجی، به تصمیم شاخص دوم خواهیم پرداخت. در نهایت، خواهیم دید اون کاستی برجام که باعث ناپایداریش شد، با اخذ امتیازات حقوقی بیشتر، مثل لغو کاتسا، یا اخذ تضامین حقوقی، جبران نمیشه. برای کسب توافقی پایدار، باید از نو نوشت و با چارچوب فکری متفاوت.
۴۶ دقیقه – ۱۹ مگ
دانلود با لینک مستقیم
دریافت از تلگرام
شنیدن در کستباکس
.
.
بانکداری بدون ربا – تصمیم شاخص سوم
تورم مزمن بالا از چالشهای اصلی کشوره، و معلول بیانضباطی بودجهای و بیانضباطی نظام بانکیه.
بیانضباطی نظام بانکی ما ناشی از مدیران ناکارآمد یا فاسد نیست بلکه ساختاریه. طبعا برخی افراد از نقایصش سوء استفاده کرده، رانتجویی میکنند. حذفشون لازمه، اما کافی نیست.
بانکداری ما بجای کمک به رشد اقتصادی، علت تورم و توزیع کننده رانت شده. برای فهمیدن نقایص ساختاری نظام بانکی، اول باید بفهمیم پول چیه، تا بعد بتونیم بفهمیم بانک چیه، تا بعد الزامات یک نظام بانکی سالم و کارا رو بشناسیم، که باعث طولانی شدن این پست شد. اما د
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :225
برچسب ها:
|
صدانت
مجموعه ایران پایدارایران سرزمینی است که کثرت و تنوع اجتماعی از هزارهها پیش تا کنون ویژگی قالب آن بوده است. در این سرزمین مردمانی از تیرهها، اقوام، ادیان و مذاهب گوناگون آمدهاند و بدون آنکه به صورت کامل از صحنۀ تاریخ ایران محو شوند اثری بر جای نهاده و رفتهاند.
در چنین سرزمینی یافتن بنیان و هدفی مشترک، به غیر از خود مفهومِ «ایران»، که ایرانیان با تمامی تفاوتها و کثرتهایشان بتوانند حول آن گرد آیند امری ناممکن است. هر هدف و بنیانِ دیگری را که برگزینیم سبب حذف گروهی از ایرانیان خواهد شد که نتیجۀ آن ناممکن شدن همکاری همۀ آنان برای رسیدن به آیندهای بهتر است.
از سوی دیگر باقی ماندن ایران و تبدیل شدن آن به آشیانی امن برای تمام ایرانیان، جز از طریق محیطزیست و جامعهای پایدار ممکن نیست؛ هرگونه بیثباتی در هر یک از این حوزهها میتواند سبب ناپایداری حوزۀ دیگر و در نهایت کل زیستبومِ ایران شود.
بر این اساس است که نام این سایت را «ایرانِ پایدار» نهادهایم؛ چرا که به گمان ما تنها هدفی است که ایرانیان با همۀ کثرتهای زیبایشان میتوانند حول آن گرد آیند.
اما داشتن هدفی نیکو تنها گام نخست رسیدن به آیندهای بهتر است؛ برای رسیدن به هدف، نیازمند نقشهای هستیم که مخاطرات مسیر پیشرو را نشان داده و از بین تمامی مسیرهای موجود، مناسبترین مسیر را به ما بنمایاند. رسیدن به چنین نقشهای برای آیندۀ ایران نیازمند آن است که جغرافیا و تاریخ ایران را به نیکی بشناسیم؛ وضعیت آن را دریابیم؛ به عوامل رسیدن به این وضعیت آگاه شویم تا در نهایت بتوانیم به پرسش چگونگی رسیدن به وضعیتی بهتر یا به عبارتی ایرانی پایدار پاسخی در خور و شایسته دهیم. به همین دلیل است که سایتِ ایرانِ پایدار پاسخگویی به
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :144
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای
احمد رجبی با
عنوان درآمدی به
فلسفه متاخر هایدگر، شرح و
تفسیر رساله اینهمانی و
تمایزدر این درسگفتارها کوشیده شده است از طریق شرح و تفسیر دو نوشتار مهم و مشهور “اصل اینهمانی” و “قوام هستیخداشاختی متافیزیک” از رساله “اینهمانی و تمایز”، درآمدی به چارچوب اندیشه متاخر و پس از گشت هایدگر به دست داده شود. تاکید اصلی در مسیر تفسیر این دو متن، بر مساله امکان عقلانیت و حقیقت در فلسفه است، بدین معنا که بر خلاف دیدگاه رایج، هایدگر متاخر دقیقا دغدغه عقلانیت و مسئولیت آزاد عقلانی انسان در تعلق به افق الزامآور حقیقت را دارد. نقد بنیادینی که او به متافیزیک وارد میکند، برخاسته از بحرانیست که سیر تاریخی متافیزیک به واسطه نگاه بنیادگذارانه میان عقل و وجود تا هگل و نهایتا نیچه به سوی آن پیش رفته، و آن چیزی نیست جز اندراج وجود ذیل عقل خوداندیش و تبدیل آن به اراده به قدرت و بیمعنا شدن افق ظهور و وجود و حقیقت، و بدین ترتیب، بیمعنایی عقل و عقلانیت، و نیز تداوم آن بحران تا کنون در نگاه سلطهگرانه به جهان و انسان.
اندیشه متاخر هایدگر و مفاهیم بنیادین آن، نظیر رویداد، پوشیدگی، بیبنیادی، تاریخ و تقدیر وجود و مانند آن، در پرتو این مساله بنیادین شرح و تفسیر میشوند که به چه معنا برای امکان عقلانیت و حقیقت، باید گشودگی عقل به وجود به منزله افق حقیقت، بر اساس احراز و به رسمیت شناختن عرصه مقدم فعل ظهور در تقدم مطلقش و از این حیث در دسترسناپذیریاش از نو طرح شود و چگونه اندیشه هایدگر یکسره معطوف به کشف و نشان دادن چنین ضرورتی به عنوان ضابطه بنیادین پدیدارشناسیست.
تفسیر دو متن مذکور، این مجال را فراهم میکند که ساختار اندیشه متاخر هایدگر، فارغ از
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :157
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای
بازخوانی کتاب نیروی حال اکهارت تُله با
تدریس ایرج شهبازیشش سخنرانی، درباره “خودشناسی و زیستن در زمان حال” در جلسات مربوط به “بازخوانی کتاب نیروی حال”، از اکهارت تُله، ایراد شدهاند به شما تقدیم کردم که به لطف حق، با استقبال خیلی خوب علاقهمندان روبهرو شد. ازآنجاکه اندیشۀ «زیستن در زمان» حال مانند یک شمشیر دولبه است و میتواند آسیبهای زیادی به بار بیاورد، لازم دیدم باز هم یادآوری کنم که همواره باید مراقب باشیم، به نام زندگی در زمان حال، از گذشته و آینده غافل نشویم. به همین سبب یک سخنرانی کوتاه را که در سال ۱۳۹۵ در پژوهشگاه علوم انسانی ارائه کردهام، به شما تقدیم میکنم. هدف این سخنرانی آن است که تبیینی از زندگی در زمان حال به دست بدهد که با درسآموزی از گذشته و برنامهریزی برای آینده تعارضی نداشته باشد. در آغاز بخش پنجم نیروی حال نیز به همین مسأله اشاره کردهام، ولی در اینجا، به تفصیل بیشتری، این موضوع مهم بررسی میشود. پیشاپیش به خاطر برخی مطالب تکراری در این سخنرانی از شما پوزش میطلبم، ولی باور دارم که این سخنرانی میتواند تکمیلکنندۀ مباحث پیشین باشد و به برخی از پرسشها و نقدهای نظریۀ زیستن در زمان حال پاسخ بدهد.
از کسانی که این هفت سخنرانی را گوش میکنند، خواهشمندم که کتابهای اکهارت تله را با دقت تمام بارها بخوانید و در آنها تأمل کنید. این سخنرانیها به هیچ وجه شما را از آن کتابهای عمیق و ارزشمند بینیاز نمیکنند. هدف این سخنرانیها ارائۀ چارچوب اصلی اندیشۀ اکهارت تُله است و مطالب مهمی در لابهلای کتابها هست که در این سخنرانیها نیامدهاند.
آثاری که پیشنهاد میکنم در کنار این سخنرانیها، از آنها بهره ببرید، عبارتند از:
۱) آدمی دیگر (قدرت حا
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :223
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار «دفاع از “اصالت فرهنگ”
ملکیان» به
قلم حسین حسینیدفاع از “اصالت فرهنگ” ملکیان
به قلم حسین حسینی
استاد ملکیان هم مثل هر متفکر دیگری قابل نقد است و تبعا نمیتوان همهی آرای ایشان را دربست پذیرفت یا یکسره رد کرد. خودشان هم نشان دادهاند که مدافع نقد و نقادیاند و چنین رویکردی را در آثارشان میبینیم.
در این نوشتهی کوتاه به توضیح نظریه “اصالت فرهنگِ” استاد ملکیان و دفاع از آن میپردازم. در نوشتههای بعدی امیدوارم نقدهایی هم که به آرای ایشان به نظرم میرسد، مطرح کنم. برای نمونه، با جبرگرایی ایشان مخالفم و به نظرم، این جبرگرایی با تمام پروژه فکری ایشان مانند اصالت فرهنگ، عقلانیت و معنویت یا دغدغهی اصلاحگری فردی و اجتماعی در تضاد جدی است.
در ابتدا باید گفت که ملکیان به هیچ وجه کار سیاسی یا اقتصادی را کماهمیت نمیداند. اصلا مگر میشود سیاست و اقتصاد را دستکم گرفت و به زندگی خود ادامه داد؟ سیاست است که روابط داخلی و خارجی مربوط به قدرت را سامان میدهد و تاثیر آن در زندگی هر روز ما غیر قابل انکار است.
اقتصاد هم چه در جنبهی فردی و چه در بُعد اجتماعی آن امری حیاتی است. بدون پول، خوراک، پوشاک و سقفی که بالای سرمان باشد، یک روز هم شاید نتوان زیست و مطمئنا استاد ملکیان هم از این امور حیاتی غافل نبوده و نیست و نمیتواند باشد. ایشان در واقع، منتقد “اصالتِ” سیاست یا “اصالتِ” اقتصاد است؛ یعنی این تصور نادرست که با تغییر رژیمهای سیاسی یا اقتصادی، همه چیز درست میشود.
اما تجربههای تاریخی، بارها نشان داده است که کارهای صرفا سیاسی، همواره پُرهزینه و کمنتیجه بوده است. برای نمونه، بسیاری از چریکهایِ چپ که میدانستند در
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :170
برچسب ها:
|
صدانت
گفتار مصطفی ملکیان در
نشست رونمایی از
کتاب فلسفه سیاسی؛ ضرورت جمع عقلانیت و
اخلاق در
سیاستگفتار مصطفی ملکیان در نشست رونمایی از کتاب فلسفه سیاسی
ضرورت جمع عقلانیت و اخلاق در سیاست
محسن آزموده
روزنامه اعتماد، شماره ۵۲۴۲، دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱
درآمد: مصطفی ملکیان، پژوهشگر نامآشنای فلسفه و اخلاق در ایران در یک دهه اخیر، عمدتا بر اصالت فرهنگ و اولویت فرد و توجه به درونیات انسان یعنی باورها، احساسات و خواستههای او تاکید داشته و کمتر به اصلاحات اجتماعی و مهمتر از آن نهاد سیاست پرداخته است. از این رو مقدمه تحلیلی و خواندنی او بر کتاب «فلسفه سیاسی» (درآمدی کامل) میتواند نشانگر چرخش یا تحولی -ولو ناچیز- در دیدگاههای او تلقی شود. او البته در بخش پرسش و پاسخ نشست رونمایی این کتاب به روشنی گفت که قبلا به اهمیت سعادت جمعی به عنوان شرط حصول سعادت فردی، کمتر توجه داشته است. ملکیان البته بلافاصله تاکید کرد، هنوز هم میزان تاثیر قوت فرد را در برابر جامعه کم نمیداند و اصلاح فرهنگی را پایدارتر و ماندگارتر تلقی میکند، ضمن آنکه معتقد است اصلاحات سیاسی و اجتماعی تنها موجبات سعادت فردی را ایجاب میکند و لذت و بهروزی بالفعل به خود شهروندان بستگی دارد. آنچه میخوانید گزارشی از سخنرانی مصطفی ملکیان در جلسه رونمایی کتاب «فلسفه سیاسی» (درآمدی کامل) نوشته فیل پاروین و کلر چمبرز است که با ترجمه روان و دقیق جواد حیدری، مترجم و پژوهشگر علوم سیاسی منتشر شده و انتشارات سروش مولانا آن را منتشر کرده است.
انگیزه من از پذیرش شرکت در این جلسه نخست ارزش خود کتاب است. این کتاب در میان همه کتابهایی که در باب فلسفه سیاسی نوشته شده و من دیدهام، آموزندهترین است. البته حوزه اصلی کار من فلسفه سیاسی نیست، ام
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :181
برچسب ها:
|
صدانت
مقاله حسین دباغ با
عنوان «مولانا و
عشق بی
ادب»مولانا و عشق “بی ادب”: چرا تلقی مولانا از عشق می تواند اخلاق سوز باشد؟
حسین دباغ
انتشار اولیه در نشریه حیات معنوی/ سال چهارم/ شماره یازدهم/ بهار ۱۴۰۱
آیا عشق ضرورتا آدمی را اخلاقی تر می کند؟ آیا در ساختار عشق عنصری نهفته است که ضرورتا توانایی اخلاقی زیستن را فراهم می کند؟ به نظر می رسد پاسخ مولانا مثبت باشد. نه تنها آدمیان که حتی شاید حیوانات به باور او با عشق بدل به موجودات اخلاقی تری می شوند. من در این نوشته استدلال می کنم که تقریر مولانا از یک تعارض رنج می برد. او از یک طرف عشق را درمان خودخواهی ما آدمیان می داند که “اخلاق ساز” است ولی از طرفی دیگر وقتی از عالم انسانی ارتفاع میگیرد و عشق را امری الهی قلمداد می کند خاصیت ویرانگری عشق “اخلاق سوز” می شود.
پر بیراه نخواهد بود اگر ادعا کنیم که در نزاع میان عقل و عشق، مولانا در چندین جا صراحتا عشق را بالاتر می نشاند. چه آنجا که در داستان بایزید عقل در مقابل عشقِ به حق آواره می شود و کرنش می کند:
نقل آمد عقل او آواره شد
صبح آمد شمع او بیچاره شد
عقل چون شحنهست چون سلطان رسید
شحنهٔ بیچاره در کنجی خزید
عقل سایهٔ حق بود حق آفتاب
سایه را با آفتاب او چه تاب
چه آنجا که از استعاره خانه مرغ و مهمانی اشتر در مثنوی و دیوان شمس استفاده می کند و خانه عقل با ورود عشق ویران و خراب می شود:
چون به خانه مرغ اشتر پا نهاد
خانه ویران گشت و سقف اندر فتاد
خانهٔ مرغست هوش و عقل ما
هوش صالح طالب ناقهٔ خدا
و
از بهر مرغ خانه چون خانهای بسازی
اشتر در او نگنجد با آن همه درازی
آن مرغ خانه عقل است و آن خانه این تن تو
اشتر جمال عشق است با قد و سرفرازی
اما در نزاع میان اخل
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :154
برچسب ها:
|
مبحث اصلی در ساخت اجتماعیِ عصرِ کودکی، مقولۀ کنترل و
انضباط است.
مدرسه – در کنار سایر نهادهای کنترل کننده کودکی - از طریقِ طرح­ها و تنظیمات خویش به نظم، فهم و یادگیری، بلوغ و رشد، مهارت و کنترل و قاعده بخشی تصورات و ذهن کودک فرم می دهد. مقاله حاضر قصد دارد
روایت­
هایی از
سینمای ایران را منعکس کند که در آنها کودکان ایرانی چگونه در معرض شیوه­های خاص کنترل به عنوان ابزار اساسی میکروپلتیک
قدرت قرار گرفته­اند و این شیوه­ها چگونه متحول گشته­اند. فرضیة مقاله این است که با توجه به روایت­های سینمایی از
تحولات انضباط و قدرت در مدرسه، میکروپلتیک قدرت در این نهاد، سه مرحلة مقاومت در برابر انضباط، مشروعیت­بخشی به انضباط و در نهایت تسلط انضباط را از سر گذرانده است. در این پژوهش با استفاده از روش تبارشناسی قدرت فوکو و به شیوة توصیفی- تحلیلی انعکاس زیست کودکان ایرانی در مدرسه در سه فیلم منتخب از دهه­های پس از انقلاب اسلامی، از منظر میکروپلتیک قدرت مورد بررسی قرار گرفته است.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :250
برچسب ها:
|
حقیقت و ماهیت رابطۀ
دین و قدرتِ سیاسی یکی از مسائل مهم در باب نظام فکر و عملِ سیاسیِ دورۀ ساسانی است. این پژوهش کوششی مقدماتی در ارزیابی دقیقترِ رابطۀ پیچیده و چندلایۀ دین و
سیاست در اندیشۀ سیاسی ایرانِ ساسانی با تحلیلِ تطبیقی رابطۀ دین و سیاست در کتاب عهد اردشیر و آرای
ماکیاولی است. در این مقاله با روشی مقایسهای و نیز با کاربست روش اسکینر در فهم منطق درونی متون، رسالۀ عهد اردشیر را با تمرکز بر انگارههای دینی-سیاسی آن در تطابق با آرای ماکیاولی در شهریار و گفتارها مورد مطالعه قرار دادیم. بررسی ما نشان میدهد که اگر «کارکردهایِ سیاسیِ دین»، «ضرورت بازآرائیِ دین» و «تقدم مصلحت بر اخلاق» در نگاه ماکیاولی به رابطه دین و سیاست را معیار قرار دهیم، عهد اردشیر متضمن تمامی این عناصر در نگاه به دین در سیاست است. از اینرو میتوان این اثر را دربردارندۀ طرحی نظری از چگونگی و دقایقِ رابطۀ دین و سیاست دانست. اردشیر در عمل و نظر از همان آغازِ یکداستان کردن ایرانیان به استفاده از ابزار دین و دقائق آن بدانسان که ماکیاولی سدهها بعد اندیشیده بوده است، اما به سبب فقدان مقدمات فکری و تاریخی، نمیتوانسته همچون ماکیاولی نظریهپرداز دوران گذار باشد.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :198
برچسب ها:
|
مشروطهگرایی با تحدید قدرت نظام پادشاهی از طریق قانون همراه بوده است. مهم نیست در انگلستان یا ایران اتفاق افتاده باشد، مهم این است که گفتمان اقتدارگرای نظام پادشاهی از
دین برای مشروعیتبخشی خود استفاده میکرد. اینک مشروطهگرایی با ارائه تفسیری دموکراتیک از دین در تلاش بوده تا گفتمان جدیدی را مفصلبندی نماید که ضمن مشروعیتبخشی به نظام
سیاسی، حقوق افراد جامعه را نیز محترم شمارد. این مقاله، با
بررسی تطبیقی این موضوع در
آرای سیاسی
جان لاک و
علامه نائینی به این نتیجه رسیده که گر چه هر دو اندیشمند مبانی گفتمانی خود را بر دین استوار ساختهاند اما در فرایند واگذاری حاکمیت به مردم و در نتایج آن کاملاً متفاوت نظریهپردازی کردهاند. بهگونهای که لاک در فرایند واگذاری حاکمیت به جای آموزههای دین به عقل انسانی گذر کرده و در نتیجه یک جامعه مدنی عرفی و فارغ از دخالت کلیسا ترسیم نموده است. این در حالی است که نائینی، همانگونه که سیاست را بر دین مبتنی کرده، جامعه و سیاست را در ذیل دین مورد بررسی قرار داده است. این یعنی عدم التزام حتمی جامعه و سیاست لاک به دین، و التزام حتمی جامعه و سیاست نائینی به دین.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :196
برچسب ها:
|
شکلگیری
مفهوم خیر عمومی در دوره مشروطه دغدغه این مقاله است. با توجه به زمینههای فکری و عملی دوران پیشامشروطه، نخبگان این دوره چه تفسیری از مفهوم خیر عمومی دارند و فهم آنها در ارتباط با زمینهها چه نتایج و الزاماتی بهدنبال دارد؟ در دوره پیشامشروطه هنجار مرسوم از مفهوم خیر، خیر سلطنت اسلامی است، سنت الهیات سیاسی و سیاستنامهها از خیر سلطنت اسلامی پشتیبانی نظری میکنند. بر اساس روششناسی هرمنوتیک کوئینتن اسکینر، شکست
ایران از روس، آشنایی ایرانیان با جهان جدید و واگذاری امتیازات به بیگانگان زمینههای تغییر فهم از خیر را فراهم میکند. به باور نخبگان دوره مشروطه خیر سلطنت و تفسیری از دین که خیر شریعت را طرح میکرد در عمل خیر خصوصی را بر خیر عموم ترجیح داده است. انتقاد از خیر سلطنت و تفسیر علمای این دوره از خیر شریعت به شکلگیری تفسیر جدیدی از مفهوم خیر انجامید، کانون فهم جدید «خیر ملت» بود. بر این اساس نهضت مشروطه اعتراضی علیه ترجیح خیر سلطنت و تفسیر سنتی از خیر شریعت بر خیر ملت است. نزاع این سه تفسیر از خیر در قانون اساسی مشروطه منعکس شد.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :219
برچسب ها:
|
هانری کربن در تداوم
پروژه فکری خود که از جمله با الهام از مارتین هایدگر آغاز کرده بود، به حکمت و فلسفه اسلام مخصوصاً تشیع در ایران توجه نموده و در این مسیر افزون بر پی­گیری دغدغه­های هستی­شناسانه خویش، در احیاء و شناساندن منابع مربوطه و تفسیر و تأویل آنها همت بسیاری به خرج داد. تمرکز کربن بر وجوه رمزگونه و تأویل باطنی معارف اشراقی، سبب برجستگی وجوه معنوی خاصی از جمله عالم مثال و فراتاریخیت در اندیشه وی گردید. در عین حال کربن با ردّ هرگونه وابستگی آموزه­های حکمی و عرفانی با امور اجتماعی و سیاسی، عملاً موضعی سلبی و حتی انکاری درباره
سیاست اتخاذ می­کند. اهتمام وی نه تنها بر وجوه غیر سیاسی است، بلکه در موارد متعددی به نادیده گرفتن همبستگی­های سیاسی ناگزیر در این سنت فکری که در تاریخ نمودار گردیده، می­پردازد و لذا سیاست در منظومه وی موقعیتی تبعی، فرعی و حاشیه­ای می­یابد به گونه­ای که ضرورت و تطابقی بین موفقیت سیاسی و شکوفایی مضامین و مفاهیم معنوی قائل نیست. در کل کربن به­رغم توجه به رویکرد پدیدارشناسی، در عمل از به رسمیت شناختن بخشی از آموزه­های ایرانی و شیعی آن گونه که در امور اجتماعی و سیاسی پدیدار گردیده است، اجتناب می­ورزد.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :207
برچسب ها:
|
موضوع
ثبات و بی‎
ثباتی سیاسی به دلیل تأثیر بر
تداوم'>تداوم/
عدم تداوم
نظام سیاسی موضوعی مهم در علم سیاست محسوب می‏شود. نظام‏های سیاسی همیشه با این موضوع درگیر بوده‏اند، اما در چند سده اخیر و با گسترش تأسیسات تمدنی غرب به دیگر نقاط جهان، این موضوع به اشکال مختلف در کشورهای دنیا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مهم‏ترین نظریه‏ای که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و دیگر موضوعات تابع این نظریه کلان بوده، بحث تعادل اجتماعی است. زمانی که شکلی از تعادل اجتماعی از بین می‏رود تا شکل‏گیری تعادل جدید، کلیت نظام سیاسی به تبع نظام اجتماعی دچار بی‏ثباتی سیاسی می‏شود و به طور مداوم تغییرات سیاسی را تجربه خواهد کرد. مقاله حاضر به دنبال ارائه
الگوی مفهومی ثبات/ بی‏ثباتی سیاسی در نظام‏های سیاسی و تشریح علل تداوم/ عدم تداوم آنهاست. فرضیه مقاله این است که موضوع ثبات/ بی‏ثباتی به‎واسطه درک علت آن، نوع فشار سیاسی از خارج برای تغییر الگوی ارزشی و پاسخ حکومت به آن به روش مسالمت‏آمیز/ قهرآمیز می‏تواند در افزایش/ کاهش بی‏ثباتی سیاسی نقش داشته باشد. این الگوی مفهومی کمک می‏کند تا علاوه بر درک بهتر موضوع، زمینه مطالعات تجربی آن را ارتقا یابد.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :226
برچسب ها:
|
اخوان
المسلمین قدیمیترین تشکیلات اسلامی سنی در منطقه عربی و بهگونهای ریشهی تمام حرکتهای اسلامی در جهان اهل سنت است. اخوان بعد از انقلاب مصر (2011) توانست برای مدتی
دولت را در اختیار بگیرد. مطالعه این بخش از تاریخ مصر، از نظر چگونگی تطبیق نظریههای اخوان در شعار و عمل بسیار مهم است. سوال اصلی مقاله این است که آیا حکومت مرسی منطبق بر اصول اخوانالمسلمین بود؟ روش این پژوهش به صورتی ترکیبی، تحلیل گفتمان کیفی، تاریخی و مقایسه ای است و بین
اندیشه سیاسی اخوان و دولت مرسی به مقایسه خواهد پرداخت. در این مقاله ابتدا با مروری بر اصول اندیشهای اخوانی و چارچوب نظری آن، نظر جامعه مصری را در مورد حکومت اسلامی
بررسی کرده و سپس به نحوه تعامل دولت مرسی با گروههای مختلف و وضعیت فعلی آن پرداخته و در نهایت تفاوتهای نظری و عملی دولت مرسی و اندیشهی اخوانی را برمیشمارد. بخش آخر نیز به سوال اصلی مقاله پاسخ داده میشود که حکومت مرسی از نظر اصولی با اهداف اخوانی تطابق داشت، اما در شیوهها تلاش میکرد وجههای غیر از آن به جامعه ارائه کند؛ آنها به دنبال حکومت اسلامی بودند؛ ولی شرایط موجود و فشار دولت پنهان باعث میشد تا در عمل نتوانند مدل اخوانی را پیاده نمایند.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :364
برچسب ها:
|
بحران محیط
زیست جهانی در قالب افزایش دمای کره زمین، جنگلزدایی و افزایش تولید آلودهکننده
های صنعتی در سه دهه اخیر در صدر نشستهای چندجانبه قدرتهای درحالتوسعه و توسعهیافته بوده است. به باور بسیاری از محققان و سیاستمداران کاهش دمای زمین به میزان یک و نیم درجه به حفظ تنوع اقلیم جهانی کمک میکند. اقدام هماهنگ در چارچوب پذیرش تعهدات چندجانبه در قالب پذیرفتن سهم در کاهش آلودهکنندههای محیطزیست مهمترین راه حل قدرتهای منطقهای و جهانی در نشستهای کیوتو 1997، پاریس 2015 و گلاسکو 2021 بوده است. با توجه افزایش میانگین دمای کره زمین و شکست نسبی تعهدات قدرتهای صنعتی در فاصله گیری از انتشار آلایندههای شیمیایی این سوال مورد بررسی قرار گرفته است که
چالشهای
ساختاری پیش روی دولتها جهت مهار بحرانهای زیستمحیطی جهانی چیست که منجر به عدم موفقیت آنها در دستیابی به اهداف زیستمحیطی از جمله کاهش انتشار آلایندهها بوده است؟ در پاسخ به سوال پژوهش و با استفاده از روش توصیفی- تبیینی این فرضیه مطرح شده که مهمترین دلایل ساختاری عدم اجرای توافقات چندجانبه زیستمحیطی شکاف ادراکی در حوزههای علمی و سیاسی، ضعف در اجرای برنامههای زیستمحیطی ملی و انسداد و انحصار در منابع مالی و فناورانه توسط قدرتهای بزرگ میباشد.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :226
برچسب ها:
|
سازمان همکاری شانگهای از نمادهای همگرایی منطقهای در اوراسیای پساجنگ سرد است. پایش روند دگردیسی این نهاد نشان از اهمیت قدرتمحوری و دستاوردهای نسبی در مدل رفتاری اعضای سازمان دارد. پس از نزدیک به دو دهه کوششهای
ایران برای
عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای به ثمر نشست. فرایند الحاق ایران آغاز شده و این کشور در آیندهای کوتاه به عنوان عضو دائم این نهاد پذیرفته خواهد شد. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای چه طیفی از
پیامدهای امنیتی و
اقتصادی در پی خواهد داشت؟ این مقاله با بهرهگیری از چارچوب مفهومی واقعگرایی در تحلیل رژیمهای بینالمللی و بررسی اسنادی که کشورها برای عضویت دائم در سازمان امضا میکنند در پی ارائه پاسخی به پرسش مورد اشاره برآمده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که روابط قدرت متغیر کانونی در ایجاد رژیم امنیتی و اقتصادی شانگهای بوده و دستاوردهای نسبی نقش کلیدی در شکلدهی به مدل رفتاری اعضای سازمان ایفا کرده است. متاثر از این مدل رفتاری، نهادینگی این سازمان ضعیف است. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای تنها در حوزه مقابله با تروریسم تعهدات الزامآوری برای این کشور ایجاد می کند. در سایر حوزههای امنیتی و در حوزه اقتصادی همکاری اعضا تابعی از اجماع شورای سران و غیرالزامآور است.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :336
برچسب ها:
|
این مقاله به دنبال بررسی
گذار به دموکراسی در
چین بعد از اصلاحات موفق اقتصادی دهه 1980 میباشد. بسیاری از تئوریسینهای مدرنیزاسیون طرفدار پیششرط اقتصادی در گذار به دموکراسی باور داشتند توسعه اقتصادی پیششرط دمکراتیزاسیون میتواند باشد ولی در چین با وجود موفقیتهای اقتصادی و اجتماعی گذار به دموکراسی بر مبنای مدل مورد نظر آنها رخ نداده است. اینکه چه عواملی باعث شده است که تئوری مدرنیزاسیون در گذار به دموکراسی با پیششرط اقتصادی در چین تحقق پیدا نکند، بایستی در موقعیت
دولت و جامعه جستجو کرد. روش تحقیق این مقاله مطالعه موردی با بررسی موقعیت و نقش نهادهای سنتی و لنینستی در گذار به دموکراسی با توجه به فراهم شدن پیششرطهای اقتصادی و اجتماعی گذار به دموکراسی میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با وجود برخی پیشرفتها در دمکراتیزاسیون مانند انتخابات محلی توسط مردم بعد از اصلاحات دهه 1980م، میراث نهادی سنتی چین باستان (فرهنگ کنفوسیوس) مبتنی بر نظم سلسله مراتبی بورکراتیک، شایسته سالاری و جامعه هماهنگ، نهادسازی لینینستی بعد از انقلاب مائو مبتنی بر انحصار قدرت در اختیار حزب کمونیسم و ضرورت توسعه اقتصادی، رفاه عمومی و ثبات سیاسی به عنوان اولویت مردم زمینه تضعیف جامعه نسبت به دولت
اقتدارگرا در چین شده و امکان گذار به دموکراسی در چین از پائین را با وجود تغییر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی تضعیف کرده است.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 4:56 توسط مهران شهریاری بازدید :212
برچسب ها:
|